středa 9. dubna 2014

Post Bellum a Příběhy

... a tak plynul čas a já jsem na Radiožurnálu postupně zaznamenával, že existuje něco jako Příběhy 20. století, tedy pořad, v němž sou zhmotněny vzpomínky pamětníků napříč dvacátým stoletím. Každý z Příběhů je věnován jedné osobě, která o dění minulého století měla co říci. Nejčastěji se jednalo o popis zkušeností z druhé světové války, koncentračních táborů nebo třeba padesátých let. Jak jsem postupně Příběhy začínal poslouchat, vždycky se mi zatajil dech nad tím, jací hrdinové (většinou) v Příbězích vystupují. Taktéž se mi často rozjasnila temná mlha, kterou jsem obvykle v dané části dějin měl. Často jsem si také vzpomněl na paní Šlegerovou, která nás učila češtinu na Arabárně, a nezřídka kdy nám opakovala "Národ, který nezná svoji historii, je nucen prožít si ji znovu." A to mi v hlavě znovu a znovu drnčelo při poslechu každého z Příběhů.

Jednoho dne jsem se tedy rozhoupal a dospěl k závěru, že něco jako Příběhy je hodno finanční podpory. Zahledal jsem tedy na internetu a zjistil, že zpracováváním vzpomínek pamětníků se zabývá sdružení Post Bellum (z lat. Po Válce). Post Bellum má svůj Klub přátel, kteří pravidelně posílají větší či menší finanční příspěvek na činnost organizace. A to je přesně ono, stal jsem se jedním z nich. A od té doby pravidelně emailem dostávám informace o nově zpracovaných a vysílaných příbězích, a sem tam na nějakou společnou akci.

Logo Post Bellum (zdroj: www.postbellum.cz)


Dělá mi v životě hroznou radost, že existuje skupina dobrovolníků, kteří mluví se seniory, kteří toho hodně zažili. Pomáhá to tak nám, všem okolním smrtelníkům, si zapamatovat historii a nezopakovat si ji znovu.

Na závěr ještě jedno motto, které práci Post Bellum vystihuje:
„Vyprávíme příběhy, na které se zapomnělo nebo se na ně mělo zapomenout. I české dějiny mají své hrdiny a zbabělce, temná období i chvíle velkých činů.“



Tipy na všechno možný:
  • Post Bellum - skupina nadšenců, kteří mapují nači historii jinak než formálními historickými metodami. Jsou to báječní lidé a já jsem jim velice vděčen. 
  • Příběhy 20. století - příběhy vznikající při práci lidí z post bellum. Na začátku je rozhovor s pamětníkem. Ten je následně sestříhán a doplněn o historické souvilosti. Ve finální podobně jej můžete slyšet například na ČRo Plus v neděli ve 20:00 nebo na Radiožurnálu v sobotu ve 21:05.

2 komentáře:

  1. Každým svým příspěvkem mě znovu překvapuješ.Pí prof. Šlegerová měla hlubokou pravdu.Důležité je dopracovat se k objektivním informacím, nezkresleným, a správně zasazeným do té které doby.

    OdpovědětVymazat