úterý 27. února 2018

Saskatoon - spotánnost, saskačevanští a couchsurfing

 A tak bylo ráno, moje probuzení v Saskatoonu, hlavním městě provincie Saskatchewan (vysl. seskečůvn). Saskatoon je krásné maličké město uprostřed kanadských prérií, takže placka na placku, 2000 km na všechny strany. Svůj název získal podle sladké bobulky Saskatoon, která v Saskatcheewanu rostla ještě dlouho před Evropany.

Bobulka Saskatoon (zdroj)



Já jsem se probudil ve sklepním bytě u Ashley a věděl jsem, že musím zmizet, protože mě další noc už nemůže hostovat. Ona bude nejspíš spát až do poslední chvíle před prací. Takjsem si pomalu sbalil svoje fidlátka a vykouknul ven. Tam ne mě zpoza stolečku se snídaní zírali nějakej chlápek s ženuškou, hádal bych, že asi spolubydlové nebo možná vlastníci bytu. Inu... uvedl jsem to tradičním "čau jak se vede?" (Heey how aaare you?) a svižně vyklidil pole :))).

Jak jsem měl na spěch, nestačil jsem zvážit stav a vyběhl jsem v sandálkách, vždyť v létě v prériích musí být děsný vedro, že? (A krom toho se sandálky ke krosně děsně hoděj). Bylo zataženo, třináct stupňů a vítr... To jsem zalitoval.

Namířil jsem to rovnou do kavárny, abych si zařídil nějakou postel na dnešní noc. Zřejmě by se moc nehodilo propíjet se někde z nouze až do ranních hodin, nebo si na přespání sehnat rychloholku. Naštěstí se mi podaří najít airbnb a rovnou zavolat majitelce jménem Orlene, že si to neobjednávám tradičně na týdny dopředu, ale že jsem za rohem a potřeboval bych si složit věci. Ona byla tak náramně milá, a hned do hodinky byla na místě. Takže batůžek odložen, je 10 ráno a jde se na výzvědy!

Pro přehled mapa Kanady s vyznačeným Saskatoonem

Saskatoon je největší město pšeničné provincie Saskatchewan, což je placka zhruba stejná jako Manitoba. Název získal podle stejnojmenné jedlé bobulky, která vypadá jak borůvka (viz výše), ale roste na keřích naší výšky, a je o hodně sladší. Město začalo vznikat kolem roku 1883, když tudy byla postavena železnice, byl to ale rozvoj dosti pozvolný. Noví osadníci se zdráhali tak daleko na západ (přece jen je to z Toronta skoro 3000 km pustinou).

Pohled na Saskatoon z východního břeho přes University Bridge.


Nejdříve se při procházce nasměřuji k University of Saskatchewan, která je, stejně jako jiné vysoké školy napříč Kanadou, postavená ze světlých cihel. Dodává jí to vznešeného vzezření a mě zase zabolí, že jsem si za mlada nepostudoval tady. Že by ale nebyl všem studiům konec?

Saskatchewanská univerzita

Mým dalším zájmem je Meewasin trail, tedy procházka protahující do podél řeky Saskatchewan v samotném centru Saskatoonu. Kopcovité břehy řeky jsou pokryté parky a tucty stromů, mezi nimiž se plazí Meewasinská cestička. Je tady vidět, jak jsou Saskatooners jiní než třeba Toronťané. Podle Torontského vzoru by se totiž nejspíš parky zrušily a postavila by se tam conda (mrakodrapy), protože business je vždy až na prvním místě.

Pohled na Meewasin trail.

Poté si přejdu most přes Saskatchewan River a vplížím se do Archibald Memorial park. Tam se chystají pódia pro místní hudební festival a kanadští rockeři sedí ve frontě na rybářských židličkách. jaká oddanost a atmosféra!

Fronta na festival po kanadsku.

Pak se ještě cournu podél Saskatchewan river na jejím východním břehu. Rodinky s dětmi tam jezdí na kanoích, kajacích a kluci házejí žabky po směru řeky. Správná saskatoonská pohodička. Máš řeku, tak jí využil k zážitku!! ¨Přemýšlím si tam o tom, jak je to prima, že jsou kanaďani takoví aktivní a že si prostě zábavu vymyslí s tím, co mají zrovna k dispozici... Najednou se proti mě vynoří skupinka 50-100 lidí na paddleboardech. "Čus, odkud to plujete a jak vám to jde?" vyslovím ze zvědavosti. Odpoví, že jedou z jezera Diefenabeker lake, které leží bratru 200km na jih. Eh, tady jsem tedy změnil svůj názor, že paddleboarding je zevlárna.

Ty tečky v pozadí, to jsou sportovci na Paddleboardech po 200 km :)

Ještě bych rád uvedl jednu z domácích pochoutek Saskatoonu. Jmenuje se Saskatoon Berry Pie (Bobulkový koláč ze saskatůnek). Je to tenké kynuté těsto k prasknutí nacpané bobulkami Saskatoon, a docela ujde!

Sakatoon berry pie.


Pokračování zase v dalším článku, ať vám nevypadnou bulvičky :)).

Na závěr ještě jedna siluetní!

Žádné komentáře:

Okomentovat