středa 11. ledna 2017

Kanadský boje o pracovní povolení a pobytový status

Na Vánoce jsem zajel domů, potkal a objal většinu svých milých a mezi svátky dostal formální pracovní nabídku od Scotiabank, třetí největší kanadský banky. Myslel jsem si, že formalizovaná pracovní nabídka je dostatečný podklad pro nové pracovní povolení mimo trvalý pobyt, a tak jsem se druhýho ledna vrátil do Toronta. Byl to omyl.

To byl ale dlouhej výlet...

Když chce našinec v Kanadě zůstat, musí se potýkat s více věcma než jen pracovní nabídkou. A tak jsem na cestě z Prahy nedbal střevní chřipky a zamířil jsem si to na letišti na imigrační. Moje představa byla, že jim ukážu permanentní pracovní nabídku a oni mi dají pracovní povolení na počkání. Úředník chvíli kouká do mých papírů a pak se jde poradit s kolegyňkou. Vrátí si a poví mi něco ve smyslu, že o to pracovní povolení musí požádat zaměstnavatel.

Inu dobře, druhý den volám od banky a sděluji jim, co mi sdělil imigrační úředník. projednává to se mnou George, chlápek z lidských zdrojů. "Nojo, ale banky v Kanadě od roku 2003 žádný pracovní povolení vyřizovat nesmějí, takže to ti zařídit nemůžem.", oznámí mi. No, tak to bych to tu mohl rovnou zabalit. Ale co, přece se nenechám tak snadno zastavit.

Pročtu si snad všechny dokumenty na imigračních stránkách a zjistím, že to není pracovní povolení, co banka musí udělat. Banka musí jenom předložit pracovní nabídku Ministerstvu Imigrace, to jim dá jakési číslo a to já sám pak použiju v žádosti o pracovní povolení. Tak zavolám Georgovi a tohle mu sdělím.

Následujcí den na mě George pošle svou kolegyni, která je z Global Mobility týmu, takže se lépe vyzná v zaměstvávání mezinárodních pracovníků. Ta okoukne moje papíry a řekne mi, že si myslí, že budu potřeboval LMIA (Labour market impact assessment - důkaz že neexistuje žádný kanaďan, kterého by banka mohla najmout). O LMIA jsem si doteď myslel, že ho nepotřebuju. A s LMIA se pro mě banka zabývat nebude.

"Hmm, tak co je další akce kterou můžu podniknout pro své kanadské prodloužení?" řeknu si a požádám si snad o všechny typy pracovních povolení a víz, který existujou. Za pár dní ze situace vyplyne, že přes jedno z povolení, o který jsem zažádal, nemusím mít LMIA. "Wooohooo! Štěstí, johoo! Tak teď už nic nestojí v cestě!!!" říkám si.... Ale ouha, ministerstvo imigrace má 8 týdnů na vydání rozhodnutí o mém pracovním povolení!!!?! Šmankote, na to nemám peníze tu tak dlouho zůstat bez práce!

Fotka na inzerát mého pokoje.

A tak chvíli vymýšlím, jak se tu udržet po dobu osmi týdnů, kdy v Kanadě NESMÍM pracovat. To je zase dobrodružství :))). Když si to všechno propočítám, dohodnu se se spolubydlou, zabalím si věci a koupím si letenku do Čech na dva měsíce, počkat si, až budou papírky vyřízený. Pivoooooo budeeee!

5 komentářů:

  1. Tenhle post je teda dost aktuální... ještě budou následovat starší, ale chtěl jsem ho publikovat, dokud je čerstvej.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. právě mě mate to datum z listopadu, když vím, že je to current issue :-).. kdy teda přicestuješ zpět? Lee

      Vymazat
    2. Joo, s těma daty jsem to pomotal, už jsem to opravil! Vrátil jsem se včera :)

      Vymazat
  2. To vypadá, že máš šanci si doma hezky odpočinout a pak tradá zase za velkou louži makat a získávat zkušenosti a poznávat krásy Kanady.. Super, že se Ti to povedlo vyřešit a zaměstnavatel počká!! Enjoy non-working time in CZ! :-) Lee

    OdpovědětVymazat
  3. Hoj Lee, děkuju za hřejivej komentář. Myslím, že čs v CZ bude asi i takový working holidays :D. Každopádně se moc těším!

    OdpovědětVymazat