pátek 7. září 2018

Rady indiánů na kanadské medvědy...

Jak jsem se tak toulal přes Kanadu směrem na západ, blížil jsem se do oblasti Rockies, čili Kordiler, kdež se potkávají medvědi na každém kroku. A tak jsem sbíral nápady nna to, jak se jim vyhnout, utéct, uzpozornit na sebe hlukem atd. Jaké to bylo štěstí, když jsem si o medvědech mohl popovídat s Dwaynem, potomkem prérijních Cree indiánů.... Inidáni přece už od věků o tolik víc rozuměli přírodě než mi Evropánci a Post-evropánci.

Medvěd černý (ilustrace) [zdroj]



To, že jsou v Kanadě dva druhy medvědů, tj. černý a grizzly jsem věděl. Míchaly se mi ale všechny ty rady, který jsem si přečetl... o zvonečkách, o tom jak ze sebe dělat většího a jestli lézt nebo nelézt před medvědem na strom... Dwayne mi trochu přiotevřel oči:

Obecně se dá říct, že medvěd černý je je o něco víc zvědavý než grizzly. Grizzly neumí šplhat na stromy a původně byl v prériích kvůli bizonům. Černý na stromy naopak lézt umí a to se znančou hravostí. Jajks, to by mohlo bejt nepříjemné překvápko. V panice při potkání medvěda není často jednoznačné o který druh medvěda se jedná, Může pomoci, že grizzly má za krkem takový zpozorovatelný hrb.



Medvěd grizzly (ilustrace) [zdroj]

Jak se s medvědem pokud možno vůbec nepotkat... Medvědi se vyhýbají společnosti lidí, ale skupina 5ti jo spíš nepotká než když jdou turisti jenom dva. Nejúčinnější je nahlas si povídat a/nebo jednou za tři minuty zavýsknout, abychom na sebe upozornili. Ostatní šlapálci to budou nesnášet ale v rámci pudu sebezáchovy není radno se tím nechat zabrzdit.

Situace se přiostří, pokud se třeba na cestě objeví medvídě. Pak na nic nečekat a klidit se z cesty, optimálně skočit do řeky a vylézt z ní až za několik set metrů, jen se nikdy nedostat mezi medvídě a medvědí maminku. Jiným signálem pro strategický ústup může být čerstvý exkrement v němž jsou zbytky borůvek nebo jiných bobulí. Grizzly stejně jako medvědi černí se v létě připravují na zimu, takže šmátrají s nosem v borůvčí a chroustají, na co přijdou, proto jsou často zvonečky k ničemu, resp. max na parádu.

Nojo, ale co když už dojde k pohledu z očí do očí? Jak pro černého tak pro grizzly platí - odložit batoh na cestu a pomaličku couvat, hlasem uklidňovat. Pokud se to v případě grizzlyho nepovede a rozběhne se k nám, pak už jen lehnout na břicho, krýt si krk a doufat v nejlepší z nějhrošího.

Pár medvědů jsem pak v Albetrtě potkal, ale naštěstí jsem musel praktikovat jen rady z prvních 4 odstavců tohohle článku :)

Tak hodně štěstí, až budete v bear country.


Žádné komentáře:

Okomentovat