pátek 14. září 2018

Kanadští indiáni - okouřování (smudging) a tři zásadní bylinky.

Jak už mohlo vyplynout z předchozích článků, zvířata a rostlitny plní v životě indiánů Cree velice důležitou roli. Obé jsou považování na přátelé a příbuzné, obé mají své duchy a duše. Rostlinky se používají k léčení, ale také k duchovnímu očišťování před rituály i očišťování domovů. Let`s take a look!

Indiánské rostlinky pro smudging [zdroj]



Podle indiánů Cree mají i byliny svoje vlastní životy a duše a jsou natolik ohleduplné k lidem, že je dávají v šanc, aby se lidé mohli léčit a aby jejich aroma použíívat při svých rituálech. Je to právě aroma, které uklidňuje mysl, pomáhá se soustředit a přivádí účastníky ceremonií do jiného stavu mysli. Jejich vůně může inspirovat vzpomínky někdy snad i pomáhat určovat směr.

Hlavní tři, pro inidány posvátné, rostliny jsou tabák (Tobacco), tomkovice (Sweet grass) a šalvěj (Sage) .

Tabák se používá jako "spouštěč", tedy ten, který otevírá cestu do světa duchů bylin a dává jim na srozuměnou s jakým záměrem za nimi sběrač přišel. Tabák se pak používá i ve všech ceremonníích jako médium, které otevře dvečře do světa duchů rostlin i zvířat. Tabák se také daruje stařešinovi, který ceremonii vede. Asi se nám ve střední Evropě často zdá, že indiáni tabák pokuřují jako my. To moje zkušenost ani v nejmenším nepotvrzuje.

Tabák (Tobacco)


Tomkovice je pro indiány jako posvátné vlasy Matky Země. Její aroma přináší pocity jemnosti a něhy, jaké má i Země pro nás. Tomkovice je často splétána do copánků, kde jednotlivé proužky znázorňují lásku, vlídnost a poctivost. Používá se k očišťování a uklidňování, doma i při ceremoniích.

Tomkovice (Sweetgrass)

Třetí zásadní bylinou je šalvěj. Ta má výraznou medicínskou roli, ale též pomáhá pro uvolnění čehokoliv co odmítá opustit mysl a k očištění od negativní energie.


Šaljvěj (Sage)

Všechny ze zmňovaných roslin se kromě kouřových rituálů používají také při smudgingu. Bohužel jsem pro smudging nenašel český ekvivalent.

Smudging je rituál, při kterém se používá kouř z tomkovice, šalvěje a tabáku k očištění od negativní energie, úpěnlivých myšlenek, hádek a závislostí. Smudging má také přivolat duchy těchto posvátných bylin, aby pomohli v životě nastavit rovnováhu. Duch šalvěje by měl očistit místo i účastníky od negativní energie, duch tomkovice by měl vdechnout do lidí i místa vlídnost a pozitivní energii. Duch tabáku má pronásledovat negativní myšlenky a emoce (vztek, stres, závist, otrávenost, znuděnost, aroganci) a přivést účastníky zpátky na spirituální cestu.

Smudging probbíhá tak, že se do nehořlavé mističky vloží tři usušené rostlinky nebo jejich svazečky a následně se zapálí tak, bay doutnaly. Kouř potom do dlaní bere každý účastník rituálů a jakoby si v něm oplacháne hlavu. V případě smudgingu domu se do každého roku smudgované místnosti rozhání dlaní nebo ptačím perem.

Není to jen taková povídačka, smudging jsem viděl před vstupem do sweatlodge a šalvěj s tabákem jsem cítil ve Dwaynově domě také to ráno, kdy mě vezl na vlak do kanadských hor. Bylo tak mezi šestou a sedmou hodinou ranní. "Ty už jsi smudgoval jo?" ptám se Dwayne. On přisvědčí: "Smudguju každý ráno a celý dům. Chci ho udržet od negativní energie alkoholu, hádek a vzteku.".

Ke spiritualitě jsem měl vždycky dost daleko, ale tohle mě o semimílový krok mě to k respektu spirituality přiblížilo. Fííííja, kdybych tak dokázal domy svojí rodiny zbavit hádek a závislostí tím, že bych na ně začal používat rostlinky, to by bylo kouzelný. Třeba moje maminka smudguje když na balkóně pokuřuje? :D


1 komentář:

  1. Jééé, tak to je tedy opravdu nádherné! Já jsem nedávno také docela dost měla hrozné stresy a to jsem ani nevěděla vlastně, proč vznikaly... No, ale důležité bylo to, že jsem si to dokázala uvědomit a dokázala jsem s tím něco dělat... Hodně mi v tom ale pomohl třeba cbd olej a různé další doplňky bez kterých, bych asi nic podobnýho vyřešit nedokázala.

    OdpovědětVymazat